Den unge kriminalefterforsker Filippa Falkenberg bliver sammen med sin ældre kollega, Bundgaard, sendt ned i Københavns metrotunneler, hvor man har fundet et lig støbt i betonen. Det viser sig at være en forsvunden dansk fagforeningsmand, som anklagede de italienske leverandører til metrobyggeriet for at smugle kokain til Danmark med vareleverancerne.

Filippa og Bundgaard bliver sendt til Italien for at undersøge leverandørerne. Filippa er klar over, at hun skal levere en succes, hvis hun skal beholde sit job. Bundgaard håber derimod på et comeback efter at være blevet degraderet.

Sporet fører til en flamboyant italiener ved navn Sandrone Mancelli, som driver en succesfuld finansvirksomhed med hovedsæde i Milanos mondæne city. Mancelli har en dansk jetset-kæreste, Cecilia Hvidtfeld. Filippa og Bundgaard forfølger dem til en vingård i Piemonte.

På vingården har den stærkt aldrende hustler Jack Nielsen sat gang i produktion af falsk vin, fordi vingården går økonomisk dårligt. Han har solgt den falske vin på auktion i Milano, og en af køberne viser sig at være Mancelli.

Da natten sænker sig over vingården, bliver Cecilia Hvidtfeld skudt. Det bliver startskuddet på et kapløb mellem liv og død for Filippa Falkenberg, hvor ingen kan vide sig sikre på, hvem der er ven, og hvem er er fjende.

En fortælling om had, kærlighed og viljen til at ændre skæbne.

DØDENS DRUER er en Mofibo Original lydbog og udkommer den 15. september 2022. Historien bliver læst op af skuespilleren Morten Thunbo. DØDENS DRUER er første bind af serie med efterforsker Filippa Falkenberg og hendes kollega Ole Bundgaard. Du kan læse mere her.

Bag om Dødens druer

Fra research noterne. Aalborg, november, 2021.
Vi er i et rum uden vinduer ved siden af store lagerhaller med vin. Lagerhallerne er sikrede på alle mulige måder, også mod rystelser og temperatursvigninger. Mads Duus Pedersen peger på en flaske på bordet, en Chateau Latour. Vinen fra Pauillac er blandt verdens dyreste. Der er flasker, der er solgt på auktion til over én million kroner. Det gør Chateau Latour til en yndet vin at forfalske og svindle med. Vindetektiv Mads Duus Pedersen hos Rare Wine Invest skal sikre, at køberne ikke bliver snydt, og hvis det sker, finde skurkene.
Han lægger sine arbejdsredskaber sirligt på bordet, en diamantlup med lys til at studere selv trådene i etikkens særligt udvalgte papir, og en UV-lampe, hvis lys kan afsløre skjulte hologrammer og mærker.
“Vinmagerne anstrenger sig mere og mere for at mærke flaskerne, de laver bevidste fejl og forsyner etiketterne med skjulte tegn, de forsyner tilmed proppen med datatråde, så man via en satellit straks ved, hvor i verden en bestemt nummereret flaske bliver åbnet, for så kan den flaske jo aldrig åbnes igen et andet sted. Når en tom flaske vin kan sælges for flere tusinde kroner på eBay, så ved man, at køberne har slet i sinde. Denne her flaske har en sjov ting.”
Mads Duus Pedersen tager rødvinsflasken og peger på Chateau Latours berømte tårn med en løve på.
“Hvis man skal kopiere denne her, så skal man være opmærksom på, at det ikke bare er en løve. Se ansigtet.”
Diamantluppen afslører, at løvens ansigt ligner en mands.
“Man siger, at det er vinmagerens ansigt, Francois Pinault. Men selv hvis du lurer den, så bliver du let fanget af det næste benspænd. Kan du se skyggen under tårnkransen?”
Der er ganske rigtigt en lille skygge under tårnkransen, som er lidt bredere end tårnmuren.
“Det er ikke en skygge. Her, tag diamantluppen. Sæt den helt tæt til etikken og tænd lyset. Så vil du se, at det, der ligner skygge, er vinmagerens navn skrevet med mikroskopisk små bogstaver.”
Mads Duus Pedersen har selvfølgelig helt ret. Det er umuligt at se med det blotte øje. Vi er dybt imponerede.
“Du ved simpelthen, hvordan alle dyre vine bliver sikret?”
“Nej da, for de finder hele tiden på nyt, men jeg har efterhånden en meget stor viden, det har jeg.”
“Okay. Har du så sikkerhedsfolk omkring dig 24-7?”
“Øh, nej. Hvorfor skulle jeg dog det?”
“Russerne.”
“Russerne?”
“Ja. De kunne få den idé at bruge din viden og tvinge dig til at hjælpe dem med falskneri. Det ville være surt. Altså for dig. Vi ville have til en helt ny krimi.”