Foto: Les Kaner

 

Hvem vi er

Mikael Lindholm (f. 1961) finlandsvensk journalist og forfatter, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har tidligere arbejdet som politisk reporter, erhvervsjournalist, været udenrigskorrespondent for dagbladet Information, redaktionschef på dagbladet Børsen og Ugebrevet Mandag Morgen, chefredaktør for Børsens Nyhedsmagasin og Computerworld. Han har udgivet en lang række bøger om ledelse, strategi, innovation, samfundsøkonomi og globalisering, flere af dem bestsellere.

Lisbeth Zornig Andersen (f. 1968) dansk forfatter og debattør, uddannet cand. polit. fra Københavns Universitet. Hun har udgivet to anmelderroste selvbiografier om sin opvækst på kanten af samfundet, hun har skrevet børnebøger og fagbøger om mønsterbrydning og livet på kanten af samfundet, flere af bøgerne er bestsellere. Hun har som dokumentarist vundet priser for sine radioprogrammer ”Zornigs Zone” på Radio 24syv, dokumentarerne ”De brændte børn” på TV2.

 

Fra forfatterværkstedets arkiver. Foto: Dan Møller

Hvad vi skriver

VI DEBUTEREDE som fiktionsforfattere i 2016 med spændingsromanen ”Bundfald”, den første bog i ‘Malene-trilogien’ med Malene Jørgensen og Mathias Zobel som hovedpersoner. I 2017 udgav vi efterfølgeren ”Arkimedes” og i 2018 ”Eksodus”. Bøgerne er selvstændige fortællinger om forbrydelser, men de er også fortællinger om skæbner på kanten af livet, og om den besværlige kærlighed mellem mennesker med ar på sjælen, ikke mindst Malene og Mathias. “Bundfald” er inspireret af et virkeligt dødsfald, og blev genstand for en dokumentar i serien ”FBIs danske mordmysterier” på Kanal 5, hvor en dansk efterforsker og tidligere FBI-profiler granskede det dødsfald, bogen har som omdrejningspunkt.

I 2019 udgav vi ”Et ubetydeligt mord”, en spændingsroman med Tessa Højmark som hovedperson, en politikvinde på kanten. Det blev det første bind i ‘Tessa-trilogien’, som også omfatter “Monsterland” i 2020 og “Konkursklubben” i 2020.

I 2022 udgav vi “Dødens druer”, første bind i Filippa Falkenberg-serien.

DET VIGTIGSTE for os er at fortælle en god historie, der fanger og fængsler læseren – og gerne udfordrer. Vi elsker selv at læse bøger og se film og serier, hvor vi bliver suget ind i handlingen og får mulighed for at udforske et univers med mennesker, vi lærer at kende, som kæmper med udfordringer, livet har bragt dem, privat og professionelt, og hvor vi får mulighed for at tænke: Hvad ville jeg selv have gjort her?

Den gode fortælling skal underholde, men den må gerne mere end det. Det ligger næsten i begrebet ‘roman’, altså en skæbnefortælling. Romanen må gerne gøre os klogere på livet, den må meget gerne rejse spørgsmål ved vores forestillinger, den må gerne provokere os til at tage stilling til spørgsmål, vi ikke har taget favntag med før. Det er, hvad en roman kan, også når det er en roman om en forbrydelse, hvor døden er et alibi for at skrive om livet.

VI SER den moderne kriminalroman og thriller som genrer, hvor selve livet ofte bliver sat på spidsen eller i spil, hvor personerne har truffet eller skal træffe ekstreme og dermed definerende eller eksistentielle valg. Det er en ramme, som også gør det muligt at udforske motiver bag forskellige handlinger – også handlinger, som vi opfatter som forkerte eller kriminelle eller onde. Eller er de? Er dette valg fair eller ej i situationen? Hvor går min egen grænse?

Det er vel altsammen ikke helt ulig det, som mennesket har gjort siden tidernes begyndelse, altså siddet ved et bål og fortalt om en jagt på et bytte eller en kamp mod en fjende, og drøftet læren af de valg, der blev truffet, og konsekvenserne af dem. I dag står vi sjældent i livsdefinerende situationer, som vi bagefter kan drøfte og lære af, i stedet læser vi og ser og indlever os i opfundne situationer. Vi holder i øvrigt af at udvikle vores ideer, plot og personer netop omkring et bål om aftenen. 🙂

I DEN GODE fortælling bliver man som læser lidt til de mennesker, man læser om. Man lever sig ind i dem, så man mærker deres sorg, deres håb og deres glæde. Det er måske det tætteste, vi kommer på at leve andre menneskers liv, forstå dem, mærke deres skæbne. Man må gerne både grine for sig selv og sidde med en klump i halsen, når man læser om en god fortælling. Det er vist, hvad en roman kan. Den leverer et nøglehul ind til andres liv.

Personerne i vores fortællinger er som mennesker er det mest; sjældent éntydige. Nogle gange tænker og gør de noget, som vi selv synes er godt og klogt, ja, heroisk, ligefrem; andre gange gør de noget virkelig dumt eller tænker vildfarne tanker, vi helst ikke selv får. Mange af vores karakterer retfærdiggør tvivlsomme handlinger over for sig selv på forskellig vis. De er altså sjældent politisk korrekte, selv om de måske gerne vil være det, selv om læseren måske gerne vil have dem til at være det. Sagt på en anden måde: Nej, de er ikke Facebook-versionen af sig selv. Og når vi ser på vores medmennesker, er de færreste det.

FORBRYDELSEN i vores fortællinger er ofte inspireret af en virkelig begivenhed. Er det kedeligt? Det synes vi ikke. Vi oplever, at virkeligheden forbavsende ofte overgår fiktionen. Vi er adskillige gange blevet bedt om at skrue ned for virkeligheden af en redaktør, fordi den forekommer for bizar eller brutal. For eksempel kan det nærme sig en kliche, når vi skriver om en gruppe rige forretningsfolk, der sammen med højtstående politikere samles på en lille privat dansk ø for at drøfte radikale samfundstanker, mens de holder sexorgier med importerede unge piger, sådan som vi skrev i Arkimedes. Ikke desto mindre er det virkeligt. I Bundfald gik vores beskrivelser af de pædofile netværk og mishandlingen af børn for langt, selv om vi blot skildrede, hvad der sker i virkeligheden, så det tog vi ud igen over overlod virkeligheden til læserens fantasi.

DET VAR lidt om os. Du kan også læse et interview her: ArhusStiftstidende. Hvis du vil vide mere, så tjek resten af hjemmesiden, og hvis du har specifikke spørgsmål, så skriv til os på info@lindholm-zornig.dk. Du kan også følge os på vores Facebook-side ‘Lindholm&Zornig’.

Du kan læse lidt mere om os på Mofibos blog her.