Foto: Les Kaner

 

Hvem vi er

Mikael Lindholm (f. 1961) finlandsvensk journalist og forfatter, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har tidligere arbejdet som politisk reporter, erhvervsjournalist, været udenrigskorrespondent for dagbladet Information, redaktionschef på dagbladet Børsen og Ugebrevet Mandag Morgen, chefredaktør for Børsens Nyhedsmagasin og Computerworld. Han har udgivet en lang række bøger om ledelse, strategi, innovation, samfundsøkonomi og globalisering, flere af dem bestsellere.

Lisbeth Zornig Andersen (f. 1968) dansk forfatter og debattør, uddannet cand. polit. fra Københavns Universitet. Hun har udgivet to anmelderroste selvbiografier om sin opvækst på kanten af samfundet, hun har skrevet børnebøger og fagbøger om mønsterbrydning og livet på kanten af samfundet, flere af bøgerne er bestsellere. Hun har som dokumentarist vundet priser for sine radioprogrammer ”Zornigs Zone” på Radio 24syv, dokumentarerne ”De brændte børn” på TV2.

 

Fra forfatterværkstedets arkiver. Foto: Dan Møller

Hvad vi skriver

VI DEBUTEREDE som fiktionsforfattere i 2016 med spændingsromanen ”Bundfald”, den første bog i, hvad der blev til ‘Malene-trilogien’ med Malene Jørgensen og Mathias Zobel som hovedpersoner. I 2017 udgav vi efterfølgeren ”Arkimedes” og i 2018 ”Eksodus”. Bøgerne er selvstændige fortællinger om forbrydelser, men de er også fortællinger om skæbner på kanten af livet, og om den besværlige kærlighed mellem mennesker med ar på sjælen. “Bundfald” er inspireret af et virkeligt dødsfald, og blev genstand for en dokumentar i serien ”FBIs danske mordmysterier” på Kanal 5, hvor en dansk efterforsker og tidligere FBI-profiler granskede det dødsfald, bogen har som omdrejningspunkt.

I 2019 udgav vi ”Et ubetydeligt mord”, en spændingsroman med Tessa Højmark som hovedperson, en politikvinde på kanten. Det blev det første bind i ‘Tessa-trilogien’, som også omfatter “Monsterland” i 2020 og “Konkursklubben” i 2020.

DET VIGTIGSTE for os er at fortælle en god historie, der fanger og fængsler læseren – og gerne udfordrer. Vi elsker selv at læse bøger og se film og serier, hvor vi bliver suget ind i handlingen og får mulighed for at udforske et univers med mennesker, vi lærer at kende, som kæmper med udfordringer, livet har bragt dem, privat og professionelt, og hvor vi får mulighed for at tænke: Hvad ville jeg have gjort her?

Den gode fortælling skal underholde, men må gerne mere end det. Det ligger næsten i begrebet ‘roman’, en skæbnefortælling. Romanen må gerne gøre os klogere på livet, den må meget gerne rejse spørgsmål ved vores forestillinger, den må gerne provokere os til at tage stilling til spørgsmål, vi ikke har taget favntag med før. Det er, hvad en roman kan, også når det er en roman om en forbrydelse.

VI SER den moderne kriminalroman og thriller som genrer, hvor selve livet ofte bliver sat på spidsen eller i spil, hvor personerne har truffet eller skal træffe ekstreme og dermed definerende eller eksistentielle valg. Det er en ramme, som gør det  muligt at udforske motiver bag handlinger – også handlinger, som vi opfatter som forkerte eller kriminelle eller onde. Er dette valg fair eller ej? Hvor går min egen grænse? Døden er altid tæt på, og sætter det liv i perspektiv, som vi holder af at skrive om, ikke mindst, når det er besværligt og man må kæmpe for det.

Det er vel altsammen ikke helt ulig det, som mennesket har gjort siden tidernes begyndelse, altså siddet ved et bål og fortalt om en jagt på et bytte eller et kamp mod en fjende, og drøftet læren af de valg, der blev truffet, og konsekvenserne af dem. I dag står vi sjældent i livsdefinerende situationer, som vi bagefter kan drøfte og lære af, så vi læser og ser og forholder os til opfundne situationer af slagsen. Og i de fortællinger vil det næsten altid være enkelte individer eller samarbejder, som spiller en særlig rolle på en særlig måde. Vi holder i øvrigt selv af at udvikle vores ideer, plot og personer omkring et bål om aftenen. 🙂

I DEN GODE fortælling bliver man som læser lidt til de mennesker, man læser om. Man lever sig ind i dem, så man mærker deres sorg, deres håb og deres glæde. Det er måske det tætteste, vi kommer på at leve andre menneskers liv, forstå dem, mærke deres skæbne. Man må gerne både grine for sig selv og sidde med en klump i halsen, når man læser om dem. Det er vist, hvad en roman kan. Levere et nøglehul ind til andres liv.

Personerne i vores fortællinger er som mennesker er det mest; sjældent éntydige. Nogle gange tænker og gør de noget, som vi selv synes er godt og klogt, andre gange gør de noget virkelig dumt eller tænker vildfarne tanker. Mange af vores karakterer retfærdiggør tvivlsomme handlinger over for sig selv på forskellig vis. De er altså sjældent politisk korrekte, selv om de måske gerne vil være det, selv om læseren måske gerne vil have dem til at være det. Sagt på en anden måde: Nej, de er ikke Facebook-versionen af sig selv. Og når vi ser på vores medmennesker, er de færreste det. Vi kender simpelthen ingen superhelte.

FORBRYDELSEN i vores fortællinger er ofte inspireret af en virkelig begivenhed. Kedeligt? Nej. Virkeligheden overgår forbavsende ofte fiktionen. Vi er adskillige gange blevet bedt om at skrue ned for virkeligheden af en redaktør, fordi den forekommer for bizar. For eksempel kan det nærme sig en kliche, når vi skriver om en gruppe rige forretningsfolk, der sammen med højtstående politikere samles på en lille privat dansk ø for at drøfte radikale samfundstanker, mens de holder orgier med unge piger, som er sejlet ud til øen til formålet, sådan som vi skrev i Arkimedes. Men det er ikke desto mindre virkeligt. Fiktionen i vores fortælling er den konkrete plan, de udtænkte på øen.

DET VAR lidt om os. Du kan også læse et interview her: ArhusStiftstidende. Hvis du vil vide mere, så tjek resten af hjemmesiden, og hvis du har specifikke spørgsmål, så skriv til os på info@lindholm-zornig.dk. Du kan også følge os på vores Facebook-side ‘Lindholm&Zornig’.

Du kan læse lidt mere om os på Mofibos blog her.