
NANNA PÅ BØRNEHJEM
Af Lisbeth Zornig Andersen og Freja Palsgaard Andersen
Nanna på bjørnehjem er en højtlæsningsbog om to bjørneunger, der er bedste venner i Bjørnehaven. Nanna har det svært. Samson har det godt. Nanna skal på børnehjem og det bekymrer Samson, som forestiller sig alt muligt. Bogen giver børnene og de voksne, der læser op – om det er forældre eller pædagoger – mulighed for at skabe et fortroligt rum til en god snak om rummelighed og tabuer om at være anbragt uden for hjemmet. Bogen er afprøvet af pædagoger og børn i Aarhus kommune.
Nanna på bjørnehjem er bind to i fortællingen om bjørneungerne Nanna og Samson, første bind hedder Hemmeligheder. Bøgerne henvender sig til børnehavebørn i alderen 4-7 år, men kan også læses i 0. og 1. klasse eller derhjemme.
Nanna på bjørnehjem giver børnene og de voksne, der læser op – om det er forældre eller pædagoger – mulighed for at skabe et fortroligt rum, hvor både børn og voksne kan blive klogere på, hvad det indebærer, hvis et barn skal flytte på børnehjem. Det er der nemlig mange slemme forestillinger om, både hos børn og voksne. Men heldigvis er virkeligheden en anden.
Bogen kan læses på flere måder. Enten som en almindelig højtlæsningsbog, der kan give en god snak med far, mor eller pædagogen om at vokse op på en anden måde end de fleste. Eller mere systematisk som en del af børnehavens læreplaner understøttende mål om dialogisk læsning, almen dannelse, læringsrumsindsats mv.
Bogen er blevet afprøvet af pædagoger og børn i Aarhus kommune i samarbejde med Lisbeth Zornig Andersen. Erfaringen er, at bogen giver anledning til en god snak om tabuer og rummelighed – både blandt børn og voksne.
Majken Skjølstrup, cand.psych., Dansk Psykologisk Forlag, om bogen:
“I mine øjne er dette en vigtig bog, der lykkes fremragende med i sig selv at være en god fortælling til højtlæsning, men samtidig at være meget mere end en højtlæsningsbog ved at behandle et overset, sårbart emne på en elegant, inddragende måde i børnehøjde. Jeg giver således bogen mine varmeste anbefalinger.”
Læs hele anmeldelsen her.
Kai Pedersen, Specialpædagogisk månedsblad, om bogen, der får karakteren 12: “Tak for bogen – vi behøver den!”
Du kan købe bogen her.
